Program kursów

Warsztaty architektury oprogramowania

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie zasad tworzenia architektury oprogramowania według metody proponowanej przez (SEI) Software Engineering Institute Carnegie-Mellon University. Forma warsztatów zbliżona jest do pracy w firmie informatycznej, co spowoduje utrwalenie wiedzy praktycznej. Celem przedmiotu jest przygotowanie do egzaminów SEI Software Architecture Professional Certificate oraz iSAQB (International Software Architecture Qualification Board) Certified Professional for Software Architecture – Foundation Level.

Treść przedmiotu

Kurs składa się z ośmiu modułów:

  1. Podstawy architektury oprogramowania. Moduł ten dotyczy zagadnień: (Segment 1) Wprowadzenie: Agenda modułu, Podstawowe pojęcia, Podejście Software Engineering Institute (SEI) do architektury oprogramowania. (Segment 2) Interesariusze architektury oprogramowania: Cykl wpływu architektury; Interesariusze architektury oprogramowania; Zadanie – Konkretyzacja diagramu wpływu interesariuszy. (Segment 3) Analiza atrybutów jakości: Znaczenie atrybutów jakości; Podstawowe atrybuty jakości; Zadanie – Odwzorowanie pomiędzy interesariuszami i atrybutami jakości.
  2. Warsztaty atrybutów jakości. Moduł ten dotyczy zagadnień: (Segment 1) Scenariusze atrybutów jakości: Agenda modułu, Podstawowe pojęcia, Ogólne scenariusze podstawowych atrybutów jakości; Wartościowanie atrybutów jakości; Zadanie – Scalanie scenariuszy. (Segment 2) Wstępna architektura alokacji systemu: Wzorce architektoniczne, Wzorce alokacji oprogramowania, Ryzyko w rozwoju architektury, Zadanie – Ryzyko nieuwzględnienia scenariuszy.
  3. Projektowanie architektoniczne bazujące na atrybutach jakości. Moduł ten dotyczy zagadnień: (Segment 1) Taktyki w projektowaniu architektonicznym: Agenda modułu; Podstawowe pojęcia; Zastosowanie taktyk w rozwoju architektury; Dobór taktyk i atrybutów jakości dla scenariuszy; Zadanie – Uwzględnienie dodatkowych taktyk. (Segment 2) Wzorce architektoniczne systemu: Przegląd wzorców architektonicznych, Relacje pomiędzy wzorcami architektonicznymi a taktykami, Zadanie – Projekt podsystemu.
  4. Dokumentacja architektoniczna. Moduł ten dotyczy zagadnień: (Segment 1) Style widoków architektonicznych: Agenda modułu; Podstawowe pojęcia; Widok modułu; Widok komponentu; Widok alokacji; Zadanie – Uwzględnienie dodatkowych widoków. (Segment 2) Dobór dokumentacji architektonicznej systemu: Struktura dokumentacji architektonicznej; Dobór widoków; Dobór innych składowych dokumentacji; Zadanie – Dokumentacja architektoniczna podsystemu.
  5. Ewaluacja architektury. Moduł ten dotyczy zagadnień: (Segment 1) Budowa drzewa użyteczności scenariuszy: Techniki ewaluacji architektury, Analiza podejścia architektonicznego, Scenariusze drzewa użyteczności; Zadanie – Diagram Użyteczności Atrybutów Jakości, Zadanie – Wyniki analizy scenariuszy
  6. Zwinne metody rozwoju architektury
  7. Linie wytwarzania oprogramowania
  8. Kompetencje architektów IT

Literatura

  1. Len Bass, Paul Clements, Rick Kazman: Software Architecture in Practice (SEI Series in Software Engineering), Third Edition, 2012
  2. Paul Clements: Documenting Software Architectures: Views and Beyond (SEI Series in Software Engineering), Second Edition, 2010
  3. Paul Kazman, Rick Klein, Mark Clements: Evaluating Software Architectures: Methods and Case Studies, 2001
  4. Mahbouba Gharbi, Arne Koschel, Andreas Rausch, Gernot Starke: Basiswissen für Software-Architekten: Aus- und Weiterbildung nach iSAQB-Standard zum Certified Professional for Software Architecture – Foundation Level (German), 2012
  5. SEI Training, Software Architecture Certificate Programs
  6. Certifications

< powrót do Programu kursów